Dressyrspecialen Torsdag 11 januari - Jonna

Gästade den här kvällen dressyrspecialen kl 19.10 på Jonna.

Det kändes direkt att jag inte har ridit henne på drygt 3 veckor.

Hon ville inte ta högerskänkeln och gena på volterna. Detta fick jag ju givetvis korrigera omgående. Det märktes också genom att jag inte fick henne i form bara av att leka med bettet på lång tygel.

Blev med andra ord väldigt mycket jobb där steg 1 och 2 var att få henne att INTE gena på volten samt ta högerskänkeln.

När hon insåg att det inte var någon idé att försöka maska, började hon bli väldigt fin i formen som vanligt.

Kvällens huvudövning var skänkelvikning. Vända upp vid A och sedan skänkelvikming till kvartslinjen, rakt fram några steg och sen flytta ut till fyrkanhsspåret. Där skulle vi jobba med övergångar.

Jag fick till några väldigt bra skänkelvikningar och på andra sidan la jag tiłlł galoppen. Hon var jättefin i det arbetet.

Vi avslutade passet med lite gemensamt arbete i galopp på volterna. Efter arbetet i vänster varv, var hon väldigt nöjd och frustade ett antal gånger. Hon var inte riktigt lika fin i höger som i vänster men var ändå nöjd med det arbetet också. Vad ska man begära av en häst som är 21år oćh jag inte har ridit på nästan 3 veckor?!?

Under den tiden jag red henne varje vecka på lördagarna  (april - december med untag av någon/några enstaka veckor då hon inte kunde gå av en eller annan orsak) var hon så fin från början att jag kunde få henne i form redan på lång tygel när jag lekte med bettet. Hon var inte riktigt med på det den här dagen men det blev bra till slut ändå.

Den här bilden är från det här passet och här är Jonna i fin form i vänstergaloppen. Jag bara sitter och njuter.

 

Kommentera här: