Dressyrspecialen lördag 6 januari 2018 - Zora

Jag inledde ridåret 2018 som jag slutade 2017 dvs på Zora.

Idag fick jag välja mellan att ta pelhambettet eller hennes vanliga raka gummibett. Jag känner ju inte hästen riktigt än så jag funderade länge och väl innan jag bestämde mig. Tog det raka gummibettet. När man har det bettet så ska man helst ha en tidermanntygel. Det tog inte jag för att jag tänkte väl att det behövdes inte men ack vad fel jag hade. Mycket svårare att rida henne på detta bett så då hade jag behövt hjälpen av tidermanntygeln.

Medan jag stod och väntade på de andra i boxen, började Zora stampa några gånger med ena frambenet. Det var precis som att hon försökte säga något till mig. Nu så här i efterhand så tror jag att hon ville säga att jag glömt något.Dvs tidermanntygeln.

Efter en stunds gemensam framridning i skritt och trav började huvudövningen som var framdelsvändningar. Det var jätteskillnad mellan detta bettet och pelhambettet. Hon lyssnar mycket bättre på pelhambettet än det gummibett som jag hade idag. Flera vändningar till vänster flöt hon ut till höger och hon struntade helt i att jag tog i högertygeln.

Galopparbetet hade lagts sist i passet idag. Började i vänster varv. Efter en stund så fattade jag galopp med henne och det gick jättebra. Bara jag som är lite osäker. Efter varvbyte skulle det bli galopp även i höger varvet. Här blev det ingen galopp för mig pga min osäkerhet.

Är på det stora hela nöjd med detta passet.

 

 

Kommentera här: