Dressyrspecialen lördag 13 januari - Zora

Dagens ridpass blev på Zora för fjärde gången. Tog pelhamstången då jag inte känner henne så väl än. Ville ha den då jag ännu inte hade galopperat henne i högervarvet och jag kände att jag hade mer kontroll med det bettet. När jag hade det "vanliga" gummibettet förra veckan så fick jag inte så mycket respons när jag tog i högertygeln, därav valet på pelham idag.

I framridningen tog jag den här galoppen i högervarvet. Hade på tidigare pass bara galopperat i vänstervarvet så jag var väldigt nöjd med att jag fick till även högergaloppen idag.

Dagens huvudövning var skänkelvikningar. Vi skulle börja med att vända snett igenom och rida skänkelvikning till hörnlinjen och sedan gå rakt fram några steg och sedan fortsätta till medellinjen och några steg rakt fram. Avslutningsvis till nästa hörnlinje och sedan rakt fram till kortsidan och sedan en snäv sväng åt ex vänster och fritt arbete tillbaka till startpunkten som i det här fallet var F.

Sedan när vi bytte varv så skulle vi börja övningen från K och avslutningsvis göra snäva svängen till höger och fritt arbete tillbaka till K.

Jag hade till en början tänkt ta galopp ner till andra kortsidan men den idéen fick jag lägga ner ganska omgående då Zora kändes väldigt sugen på att galoppera och jag som är osäker änsålänge på henne ville inte ta galoppen på rakt spår ifall hon skulle få för sig att ge sig iväg så det blev trav istället.

Hon kändes väldigt fin i traven på långsidorna och fick till väldigt fina skänkelvikningar på henne så jag är väldigt nöjd med dagens pass.
 
Jag och Zora in action på detta passet.
 
 

Kommentera här: