Onsdag 8 mars - Creon ( Igenridning 2/4) dressyr

Har ikväll varit på ridhuset och ridit lektion för nya instruktören. Det var allra första gången med henne och jag satt på min tilltänkta tävlingspartner Creon. Han har ju en tidermammtygel (hjälptygel) som helst ska vara inspänd på max för att få bra hjälp av den. I och med att jag tänkt tävla Creon i dressyr så måste jag kunna rida honom utan hjälptygel.

Dagens pass kändes han fin genom hela passet och han började mjukna i formen redan i framridningen. Kändes hur skönt som helst. Efter framridningen lättade jag på inspänningen så den satt på yttersta Läget och hade det så resten av passet.

Övning 1 Sex 10m volter per varv i början skritt  och sen i trav. Här skulle vi fokusera på ställning och böjning av hästen. Här var han inte riktigt igenom i sin form så det blev svårt i början att få honom formad på voltspåret men blev bättre allteftersom.

Övning 2 Uppdelade på två volter. Här skulle vi fatta galopp på mitten av den öppna volten och sedan ner i trav igen efter ett halvt varv. Detta är en perfekt övning att träna på övergångar mellan trav och galopp för det brukar ju vara svårast när det väl gäller på tävling. Sitter det som en smäck på träning så blir det lättare på tävling också.


Här blev det klockrena fattningar och i slutet gjorde jag avbrotten till trav endast med sätet. Det kändes kanon och jag är redo för nytt pass på lördag!

 

Jag och Creon från den 4 mars 2017

 

 

Kommentera här: