Onsdag 1 mars - Räbell - Dressyr ( Igenridning 1/4 )

Jag låg hemma i influensa under halva januari så då missade jag fyra lektioner av mina ordinarie ridpass. Bestämt mig för att rida igen dessa på onsdagar för ridskolans nya instruktör. Hon var dock borta på kurs så en annan instruktör fick hoppa in och "vicka" och som alltid gick det kanon!

Blev tilldelad Räbell som jag inte ridit sedan juni 2014 för att jag har svårt att rida honom pga att han är så stötig i sin trav. En sådan häst så finns inte travarbete under nedsittning på kartan. Hade till och med ont bara av lättridningen men det kan ju vara att han sköt på en hel del. Kortade man ner traven rejält att han nästan travade på stället så kunde jag sitta ner några steg.

Galopparbetet gick jättebra på honom. Han har ett jättebra steg i galoppen. Vi skulle göra galoppfattningar från skritt och där fick jag till klockrena fattningar från första början.

Huvudövningen idag var skänkelvikning in till hörnlinjen i skritt och sedan direkt upp i trav och vänster varv. 3st 10m volter på långsidan ner på varannan bokstav (20x60 bana) och där var Räbell också väldigt fin. Fick också in bra skänkelvikningar på honom.

Överlag är jag väldigt nöjd med honom som verkligen jobbade på ordentligt under hela passet och i slutet var han så framme för skänkeln att jag bara behövde nudda honom med skänkeln för att han skulle gå upp i trav.

När man inte har ridit en häst på så här länge och bara sitta upp och rida och det ser ut som att man senast red hästen dagen innan.... så är det riktigt kul men som sagt inte lika kul nu så här efteråt att ryggen är stel och ömmar. Får hoppas att ryggen är okej för nytt pass på lördag.

 

Räbell i en lånad box när han bodde i tävlingsstallet

 

Kommentera här: