Lördag 25 mars - Creon

Detta var det första passet med gruppen som ordinarie. Förra lördagen hade jag köpt in mig då en elev inte kunde vara med.
 
Vi hade självständig framridning i alla gångarter. Där var Creon fin i formen redan från början men gick snart upp ur den tyvärr. I övrigt kändes han fin och lyssnade bra på min hjälpgivning.

Dagens huvudövning var galopparbete på långsida där man själv kunde välja om man ville rida tempoväxlingar eller rida på båge längs med långsidan.

Jag började med några gånger med tempoväxlingar och Creon lärde sig väldigt fort vart fattningen skulle vara så han gick ju och laddade för galopp. Räckte att jag tänkte galopp så var han iväg. Rätt som det var så tog jag in honom på båge och vad överraskad han blev. Gången efter så visste han inte vad jag tänkte göra så då lugnade han ner sig ordentligt.

En av gångerna i andra varvet så visste han återigen vart det skulle vara galopp och då fattade han själv galopp utan att jag hade sagt något. Då blev jag inte glad på honom och tog in honom på mitten och ryggade honom några steg och sen väntade han snällt på mina signaler på vad vi skulle göra.

Vi fick avsluta passet med lite eget arbete och då red jag några diagonaler i galopp som ingår i LB-programmet. Gick ganska bra så jag blev nöjd med honom.

 

En nöjd Creon innan dagens pass :)

 

Kommentera här: