H4:an lördag 18 mars - Markarbete - Creon

Kändes fin redan när jag tog tyglarna i skritten och gock fint i formen men gick ur den lite grann när jag börlade trava.

Började som vanligt med jobb på volter och fyrkantsspår. Efter en stund skulle vi självständigt lägga in travbommar på volt. När hästarna var värmda i traven skulle vi trava över två bomserier med en skrittövergång emellan.

Därefter blev vi uppdelade i två grupper och nu skulle det galopperas på två bommar med 20m mellan dom , vilket blir ca 5 ganska normala galoppsprång men vi skulle komma i lite mer samlad galopp så att vi skulle få in 6 galoppsprång .

Här visste Creon exakt vad han skulle göra och ville fatta galopp direkt när vi skrittade ut på spåret och jag sa givetvis nej, inte nu. Vi skulle trava ett varv först innan vi fick lov att börja övningen.

Jag fattar galopp på angiven plats och är sketnervös. Hur ska detta gå och får halvt om halvt panik inombords. Klart att man är stel som en pinne i sådant läge men vi kom över bommarna med x antal galoppsprång som var blandat med trav.

Nästa försök gick mycket bättre och jag var nöjd så jag ställde Creon i mitten tillsammans med de andra.
Nästa gång jag gör om övningen är i andra varvet och då skulle vi lägga in 7 språng mellan bommarna och jag lyckades med det på andra försöket och var nöjd med det. Varför fortsätta och riskera att det går åt pipsvängen nästa gång? Lika bra att sluta när det känns bra!!

När den övningen var klar var också lektionstiden slut så vi skulle varva ner hästarna i trav innan de skulle skrittas av.

På det stora hela var jag nöjd även med detta pass men mina hjärnspöken har alltid möte på huvudkontoret när det vankas bommar och hoppning.

Nu var det sista gången som jag red i H4:an som ordinarie och med start från nästa vecka ska jag rida i dressyrspecialen på förmiddagen.

 

 

Kommentera här: