Lördag 7 januari 2017 - Dressyr - Jonna

Idag var det första passet på vårterminen 2017. Jag red Jonna igår på den öppna träningen då vi hade markarbete och det gick lysande. Smsade min ordinarie instruktör och frågade om jag kunde få ta Jonna även idag och det skulle ordnas.
 
Passet går sin gilla gång och vi inleder med lite skrittarbete på serpentinbåge innan vi börjar trava igång dom och jobbar med dessa bågar även i trav en stund senare. I framridningen red vi även på volt och fyrkantspår en del och när jag kom till en långsida, lättade jag lite grann på tygeln och Jonna går iväg som ett spjut. Precis som jag vill att hon ska göra. Detta är ju 6:e gången jag red henne på de 7 senaste passen. Så lite resultat borde man ju ha då.
 
Detta jobb gör tydligen susen på Jonna som efter galopparbetet går kanonfint i formen och jag kan rida med bara tygelns vikt i handen. När jag sedan tar fram handen/händerna så att tyglarna blir slaka så går hon kvar i formen. Det är en sådan ljuvlig känsla när man kommer till den här lösgjordheten. Man vill ju inte sluta rida vid sådant här tillfälle....
 
 
Jag och Jonna från dagens pass...... Jag vet att jag är något framåtlutad och jag blir lätt det när jag travar och rider lätt.
 
 

Kommentera här: