Lördag 26 november - Dressyr - Ultra Fox

Blev "Farbror" Fox på dagens lektion. Har har tyvärr en period nu där han surar ihop och vill kicka mot skänkeln. Grymt irriterande när man vet hur bra det KAN gå. Idag började han sura ihop redan i skritten som vi hade i dagens inledande övning.

Då skulle vi skritta innanför spåret och hörnpasseringen gjordes genom en kvarts framdelsvändning. Först var inte Foxen med på att han skulle göra framdelsväning och sen när han fattat det så var han på väg att göra dom före mig.......

Sedan en stunds travarbete och här kunde jag inte ta något i tyglarna utan att han började "kärva" igen så det fick bli lite halvlång tygel och bara "gasa" på. Bara strunta i formen på honom för tillfället.

När det sen kom till galoppen så var det dags igen.... Bara att skänkla på och morra lite på honom och sen kunde vi galoppera på en stund.

Huvudövningen var skänkelvikning på diagonalerna i skritt och sen en övergång till trav eller galopp och sedan något varv på stora volten innan vi skulle fortsätta på nästa diagonal. Här lyckades jag att få till två kanonfina galoppfattningar.

När vi skulle avsluta hästarna, kunde jag äntligen rida honom ordentligt där han gick fint i formen och travade på i bra tempo.

Det var en stund under passet som jag kände att nu hoppar jag av och tar in hästen. Kändes ganska hopplöst just då men jag fortsatte ändå och det gick ju bra till slut.

Är ju inte så sugen på att rida honom nu när han är så här så jag hoppas att det blir någon annan häst på nästa pass den 10 december.

 

Bilden från dressyrtävlingen den 20 november som är tagen med mobilkamera.

 

 

Kommentera här: