Lördag 10 december - Dressyr - Ultra Fox (Nya manegen)

Jag är ett kontrollfreak när det gäller ridningen, det ska vara kontroll, kontroll, kontroll och åter kontroll. Tyvärr så funkar det inte på alla hästar men det är svårt att släppa kontrollen....

Redan i framridningen började Foxen och jag tjafsa med varann men det blev lite bättre längre in i passet.

Dagens huvudövning var en rejäl dressyrövning; Vi skulle börja vända upp vid A på medellinjen och rida hela linjen ner till C och vända höger. Vid bokstaven V skulle vi lägga en 10m volt och sen rida lätt bogen in fram till S där vi skulle rida en halv volt upp till medellinjen igen och sen följa medellinjen en bit och lägga en halv volt ut till P där vi sedan skulle rida lätt bogen in igen fram till R där vi skulle lägga en hel volt och sedan börja om övningen igen vid A. Inte lätt övning att förstå från början men efter att ha ridit denna i skritt några varv så att alla kom in i den så gjorde vi den i trav.

Foxen kändes väldigt studsig idag så då varvade jag med lättridning och nedsittning.

I slutet av passet skulle vi rida 3 serptentinbågar över medellinjen och det blev ju väldigt stora bågar när vi red nere i nya manegen på 20x60 bana. Då pinnade Foxen på så fort i traven att jag fick problem att hinna med lättridningen. Då ville jag bromsa upp honom men det tyckte inte instruktören, men hur 17 ska jag kunna rida lätt fortare när jag har begränsningar i ena knät?!?

Jag och Foxen på ett pass i oktober.

 

Kommentera här: