Fredag 16 december - Extrapass med Jonna

Detta är en öppen träning som givetvis är instruktörsledd och man anmäler sig när man har tillfälle till det. Hade tagit ledigt från jobbet den här dagen för att jag har en massa ledig tid att ta ut så då passar man på att rida lite extra :)

Fick idag Jonna som jag inte suttit på ett tag (hade önskat Creon)  och jag känner henne som min egen ficka. Har inte ens hjälptygeln på henne längre för jag kan rida henne bra utan.

Det kändes superbra och allra bäst i galoppen! Övningen idag bestod i att vi skulle rida på hörnlinjerna. Ex från A och C till respektive B och E. När vi kom fra...m till konan som stod ca 5 m innanför sargen skulle vi rida rakt fram med raka hästar och sen direkt upp på nästa hörnlinje och sedan rakt fram vid konan igen. Efter en stund skulle vi rida tempoväxlingar. Mellantrav/Förlängd steglängd från A resp C som vi vänder upp till konan och sen ner i arbetstrav igen mellan konan och kortsidan. Jonna var så framme att hon började öka tempot själv.....

Nästa förändring som vi skulle göra var att rida skänkelvikning på första delen och sedan en trav eller galoppövergång vid konan och här fattade Jonna galoppen direkt och var kanonfin i galoppen. Mycket beröm!

 

Jag och Jonna vid en tävling 2014

 

 

Kommentera här: