Dressyrspecialen lördag 9 september - Jonna

Efter att ha ridit Creon två gånger och Räbell två gånger, fick jag äntligen min favorit JONNA!!

I och med att jag inte ridit henne sedan terminsslutet vid midsommar så tänkte jag att detta får bli en lektion där vi får "lära känna" varandra igen.

Funderade innan passet på vilken sadel jag skulle ta hennes ordinarie eller dressyrsadel. Valet föll på dressyrsadeln.

Guuuud vad skön sadeln är sa jag när jag satt upp och fixade lite med längden på stiglädren.

Efter att ha ridit Räbell de två senaste gångerna som är svår att rida i form från början och började passet med lite halvlång tygel och gick bra sedan.
Gjorde samma sak med Jonna idag och det var en väldigt bra idé. Under första galoppen i vänstervarvet så frustade hon under större delen av andra långsidan. ( Jag stod upp i tvåpunktssits ( fältsits ) i galoppen. ) Det är ju jättebra, för det visar att hästen är positiv och avslappnad. Kändes kanon under framridningen!!!

Dagens huvudövning var hörnpasseringar.
En hörnpassering är som en halv volt ( cirkel ) och jobbar man hästen igenom hörnpasseringen så blir det till slut ganska jobbigt för hästen som också är lösgörande.

Vi började övningen med att jobba med hästarna i skritt och trav eller galopp på långsidorna och Jonna kändes fin under detta arbete. Blev en stund med trav i hela övningen också.

När vi hade bytt varv och vi skulle ta upp hästarna i trav så hade Jonna blivit lösgjord och fin. Jag kunde lägga fram händerna halvvägs upp på halsen och hon går kvar i formen så jag kunde trava på runt fyrkanten och få till bra hörnpasseringar under lättridning. Känner mig sååååå nöjd med hästen.

Under de sista 10 minutrarna får vi rida självständigt och då tänkte jag ta lite mer galopparbete men då är inte Jonna med på vad jag vill och jag stannar henne och ryggar några steg för att få henne uppmärksam igen. Sen säger hon okej, jag är med. Får ett väldigt bra galopparbete så jag låter henne få galoppera en långsida igen med lite halvlång tygel och det är ju ett sätt att berömma hästen. Blev lite galopp i andra varvet också på samma sätt som i det förra.

Under nervarvningen i traven så är hon helt ljuvlig i formen och jag länger lite på tygeln och hon går kvar i formen. Det är nu man ska rida en timme till....
 
 
 

Kommentera här: