Dressyrspecialen lördag 9 december - Jonna

Har som vanligt när det är lördag varit på ridhuset och ridit lektion. Någon närmare presentation av hästen behövs nog inte då det var Jonna jag red. Henne kan jag som min egna ficka.

Redan när vi skrittade fram hästarna på lång tygel satt jag och rörde lite på tyglarna och hon svarar med att söka sig neråt i formen. Började sedan jobba henne i högervarvet och försökte "lossa" henne i högersidan. Lyckades väldigt bra med det för att hon kändes mjuk och fin efter det.

Dagens huvudövning var bommar och det låg två serier på ena långsidan, en på kortsidan, 3 koner på andra kortsidan och sista serien på andra långsidan och nästan på medellinjen.

Tänk höger varv, på långsidan en snäv högersväng in på första seriern i trev och vidare till nästa på kortsidan. Sedan skänkelvikning för höger skänkel in till serie 3 och skänkelvikning ut igen och rida sepentinbågar mellan de 3 konerna och sedan trava över serie 4 och snäv högersväng ut till spåret igen och fritt arbete med övergångar och tempoväxlingar till startpunkten igen.

Jonna blev jättefin av detta arbete och givetvis är jag nöjd med dagens pass-
 
 

Kommentera här: