Dressyrspecialen lördag 4 november - Lando

Brukar kika på mobilversionen på Horsemanager för att se vilken häst som jag ska rida. Det hade inte lagts ut den här veckan och när jag kom till ridhuset och skulle checka in mig fick jag se LANDO uppsatt på mig. Min instruktör var i närheten så jag frågade "-Hur tänkte du nu?" Kunde vara kul med något nytt..... sa min instruktör.Blev ju givetvis nervös men inte så att jag skakade. Jag hade mer eller mindre bara klappat honom innan och nu skulle jag rida honom i en dressyrsadel som sätter mig helt fel. Blir framåtlutad och vänster skänkel hamnar lite för långt bak.

Upp i sadeln kom jag och det kändes inte så dumt. Han ville skritta iväg innan jag ens var klar med stiglädren. Han fick dock snällt vänta tills jag var klar med det.

Skrittade runt en stund innan jag kortade tyglarna och gjorde några halter för kolla gas och broms. Sen testade jag lite trav för att se hur han var där och han var supersnäll. Gick lugnt och sansat och han jobbade jättebra under mig.

Framridningen börjde närma sig slutet och jag började fundera på att testa galoppen men tvekade. Tänkte samtidigt att jag kan testa lite mot slutet av passet.

Huvudövningen idag var galopparbete och vi skulle fatta galopp efter hörnpassering och galoppera på en 15m volt på mitten av långsidan. Jag tog övningen i trav för att jag ville lära känna honom lite mer innan jag tog galoppen. Första gången jag kom på övningen så red jag lätt i traven och till slut satt jag ner i traven och det kändes väldigt bekvämt.

När vi var klara med övningen så fick vi en stund till självständig ridning och då passade jag på att galoppera lite grann. Tycker att han är stor i sina rörelser men jag jag är ju van att rida Jonna. Vet att han kan "bocka" lite men det känns som ett större galoppsprång.

För att aldrig ha ridit honom innan så är han en positiv överraskning och jag är supernöjd med passet fast jag bytte galoppen mot trav i huvudövningen. KAN bli en kommande tävlingskompis på dressyrbanan.

Lando

 

Kommentera här: