Dressyrspecialen lördag 30 december - Zora

Dagens ridpass blev på Zora som jag red första gången förra lördagen på 3 år. Tog det då lugnt för att försöka lära känna hästen väl och gjorde det likadant idag.

Vi hade självständig framridning och jag varvade mellan skritt och trav. Mot slutet av framridningen började jag känna mig sugen på att ta en liten galopp med henne och pratade lite med instruktören först om hur Zora är i galoppen och jag sa aldrig att nu ska jag testa utan att jag bara fattade galoppen och jag galopperade några steg innan jag saktade av igen men jag var nog lite nervös för jag var stel som en pinne. Gjorde ett nytt försök och då gick det mycket bättre och jag galopperade ett halvt varv på volten. Innan jag gjorde fattningen så berättade Zora för mig att hon ville galoppera mer. Go häst.

Dagens huvudövning var en kombination med skänkelvikning och bogen in.

Började övningen vid C och red skänkelvikning för vänster skänkel ut till spåret igen på hörnlinjen. Sedan direkt en 10m volt och ur volten bogen in på långsidan ner till kortsidan för att sedan vända upp på hörnlinjen vid A. Skänkelvikning för vänster skänkel igen ut till spåret. Ny 10m volt och återigen bogen in på resterande del av långsidan till nästa kortsida och börja om övningen vid C.

Efter en stund skulle vi göra detta i trav men med tanke på att jag sitter på för mig en ny häst så har jag inte riktigt hittat knapparna på henne så jag försökte göra detta i trav så gott jag kunde och när vi hade bytt varv och skulle trava i övningen där så då valde jag att fortsätta i skritt och tog trav där det kändes bra för det är inte lätt att rida henne utan sporrar och jag vill inte ha sporrar på henne förrän jag känner henne någorlunda.

Bilden har jag lånat från en kompis som fotade Zora under vintern 2014.
 
 

Kommentera här: