Dressyrspecialen lördag 28 oktober - Räbell

Dagens ridpass blev inte som jag hade tänkt mig.

När jag borstade av Jonna så såg jag att hon har en svullnad under magen och insåg direkt att lägga på en sadel på henne var otänkbart.

Jag sa till om detta direkt och medan tjejen i kansliet kollade på detta så borstade jag färdigt henne. Lovade sedan att jag skulle ta ut henne på en promenad efter ridlektionen.

Fick istället Räbell och som tur var så gick han lektionen (hopppspecial) innan. Tack för framridningen!! Jag kunde direkt fokusera på att få hästen att jobba i form och jag lyckades riktigt bra med det. Stundtals var han superfin och jag hade bara tygelns vikt i handen.

Dagens huvudövning var halter och ryggningar. Ryggningar ingår i LA programmen. Vi började med halterna och då skulle vi göra dessa på medellinjen och för att kunna göra halterna när vi vill så skulle vi vända från långsidan och in till medellinjen. Jag och Räbell fick till några riktigt fina halter som vi fick beröm för. Andra gånger kände jag om han hade ställt upp ojämnt.

Sen var det dags för ryggningen och den skulle vi göra en och en så instruktören kunde vara med och hjälpa till med korrigering vid behov. Tyckte att det gick väldigt bra. Övrig tid hade vi självständigt ridning och då passade jag på att rida skänkelvikningar samt öppna och sluta. Räbell blev jättefin i det arbetet och stundtals kände jag bara tygelns vikt i handen. Kul att få till ett sådant bra pass med en häst som man inte rider så ofta.

Efter att jag ställt in Räbell i stallet och gjort klart honom så tog jag ut Jonna på en promenad. Vi gick först över på andra sidan då vädret var helt underbart idag och avslutade med två varv på stora utebanan. Det var faktiskt riktigt varmt ute så jag blev så varm att jag fick knäppa upp jackan....
Passade på att ta en selfie med Jonna med en klarblå himmel...

Räbell

 
 
 
 

Kommentera här: