Dressyrspecialen lördag 25 november - Jonna

Dagens ridpass var jag tillbaka på Jonna igen efter besök på Räbell och Landos ryggar i ca en månads tid.

Efter att ha suttit på Lando som är ganska hög, kändes det som att jag skulle kunnat ta mig upp på Jonna utan pall men tog pallen för skona utrustning och häst.

Fri framridning "som vanligt" och Jonna tuffade på som bara den. Gjorde lite ökningar i traven och då gick det så fort att jag fick problem med att hinna med lättridningen. För att vara Jonna så är det väldigt positivt.

Bomarbete idag efter önskemål från en i gruppen. Dock inte jag.

Började med en serie på långsidan och en volt inåt mitten och där låg serie 2 och sista bomserien låg på samma långsida som den första. Eget arbete på väg tillbaka till början av övningen. Varje bomserie var på 3 bommar var.

Jonna är en häst som är väldigt taktfast, dvs att lägger man henne på fel avstånd så slår hon i bommarna medan andra hästar rättar sig efter avståndet för att inte slå i dom.

Fick några serier som var "klonkrena" och när hon gjorde det så fick hon galoppera på vägen till början av övningen.

I slutet av passet fick vi en stund eget arbete och då tog jag en del galopp och red lite bogen in (öppna) utefter långsidan.

I vänster varv gick det kalas då hon var väldigt lösgjord där. I höger varv bröt hon av till trav så fort jag var på väg in i övningen. Efter några försök så lyckades jag att få till det även till höger.

Nästa gång jag rider henne får jag sikta på att arbeta henne mer till höger för att försöka få henne mer lösgjord där.

Tror ni att jag är nöjd med det här passet? Jajamän, man kan inte bli mer än nöjd när jag travar av henne och lägger fram händerna halvvägs upp på halsen och tyglarna hänger lösa och hon går kvar i formen. Det är en så skön känsla som inte går att beskriva.

 

 

Kommentera här: