Dressyrspecialen lördag 2 december - Jonna

Idag har jag i vanlig ordning varit på ridhuset och ridit lektion på gammeltanten Jonna. Den damen kan än! Som hon gick idag....... *njuter än i fulla drag*

Fick "knacka" igång henne i högersidan redan i skritten och det tog inte lång stund innan hon mjuknade där. När jag galopperade henne i framridningen så hade hon mjuknat väldigt fint till höger som också är hennes svåra sida, så jag försökte jobba loss det stela redan från början och jag lyckades riktigt bra.

Kändes mjuk och fin i serpentinbågen utefter långsidan med 3st bomserier och två koner i. Hon kändes så bra att jag kunde sitta ner i traven mellan bomserierna utan att det skulle bli kraftigt undertempo (som det annars brukar bli för att då är hon väldigt stötig att sitta på). Vi började övningen i vänster varv.

När vi sedan gick över i höger varv var hon så fin i formen att tyglarna började glappa. Blev väldigt överraskad för att jag var inte beredd på att övningen hade så bra effekt på högersidan. Den här övningen hade gjort henne supermjuk och det var en fröjd att rida henne.

I avslutande travarbetet kunde jag rida henne på lite halvlång tygel och hon var kvar i formen och det är en ljuvlig känsla när man får hästen dit. Det är ju vid sådana här tillfällen som man vill rida en timme till.....

Kan inte vara mer nöjd än vad jag är med henne idag. Sen att få till ett sådant här bra pass med en överansträngning i ena knät är väl en bedrift i sig?

 

 

Kommentera här: