Dressyrspecialen lördag 18 november - Lando

Dagens pass med Lando på dressyrspecialen hade vi skänkelvikning som huvudövning.

Först måste vi ju värma hästarna innan arbetet så detta fick vi göra själva den här gången. Kändes väldigt bra i hela framridningen idag och kände mig redo för skänkelvikningen.

Den började vi i skritt på volt där vi skulle flytta hästarna några steg på voltspåret och sedan följa voltspåret en bit innan vi skulle ge oss på skänkelvikningen igen. Detta skulle vi jobba med en stund.

Sedan skulle vi rida skänkelvikningarna i trav och vända upp från varje kortsida och ta sikte på långsidan och rida dit i skänkelvikningen. Blev ganska långa transportsträckor då vi hade hela stora manegen. Fick knacka till Lando en del i skänkelvikningen några gånger för att få honom att flytta på sig.

Lando är väldigt lätt att sitta på så jag passade på att göra det större delen av travpasset. När jag skulle öka på traven på långsidorna så blev det stundtals lättridning för jag fick honom att trampa på så mycket att det blev väldigt studsigt och då är det bättre att rida lätt.

När travarbetet var klart var det dags för galoppen och jösses vad mycket galopp det blev. Det var nog ingen i gruppen van vid och Lando la in Turbon så att han blev lite studsig om jag försökte ha för mycket kontroll (det är ju det jag vill ha) och fick han göra som han själv ville så gärna huvudet mellan frambenen och småbocka lite grann. Hans sätt att visa att han är glad och lycklig.

Det var ju inte lika kul för mig som vill ha kontroll, kontroll och åter kontroll. Han blev till slut så laddad att råkade jag tänka galopp så kom han som skjuten ur en kanon........
Till slut så kom han på tvären på långsidan och jag lyckades att stryra in nosen i väggen och han stannade. Fick ändå känslan att nu jäklar åker jag av men satt kvar i sadeln.

När det var dags att trava av hästarna fick jag en liten stund själv med instruktören för att ta lite mer galopp så att jag inte blir rädd igen och nu känns det bra så här efteråt. Skulle mycket väl kunna rida honom nästa vecka och jobba vidare med galoppen..... Skritt och travarbetet är det absolut inget fel på utan tvärtom. Känns super att rida honom i de gångarterna
 
 

Kommentera här: