Dressyrspecialen lördag 23 december - Jonna samt extra pass på Zora

Dagens ridpass blev på Jonna och Zora.

Jonna var först ut på mitt ordinarie pass. Idag hade vi gemensam framridning, vilket jag inte är så van vid numer. Trav en stund på volt och fyrkantspår med ett varv i taget.

När det var klart så började huvudövningen direkt med att vända upp på medellinjen vid C och rida tagen bakdel (förstadiet till skolan sluta). På långsidan tillbaka till C skulle vi istället rida bogen in (öppna). Till en början allt i skritt och sedan skulle vi trava på långsidan "hem" på bogen in. Jag fick så bra plats en gång så jag försökte mig på att ta bogen in i galopp. Sen att ha någon som står och tittar medan man rider övningen gjorde att jag tappade drivningen och allt gick åt skogen. Jaja, när vi får rida självständigt så rider jag ofta numera bogen in i galopp. Får ta det vid nästa tillfälle.

Är väldigt nöjd med Jonna idag då jag redan i starten av passet, då vi skrittar på lång tygel, kan sitta och pilla med bettet och hon går i en superfin form. Hon fortsätter sedan att gå så här under hela passet. Det är sååå kul när man får in den här känslan.

 

Andra passet var en lektion för att jag hjälpt till med prova på för vuxna under terminen. Zora som jag satt på den här gången hade jag inte suttit på sedan september 2014. Då var jag livrädd men idag kändes det mycket bättre. Blev ombedd av instruktören att ta pelhambettet på henne då det var så längesen som jag red henne.

Började passet med lite halter för att kolla bromsen. Kunde till och med göra halter med bara sätet. Sen började jag leka lite med bettet och jösses vad fin hon blev i formen.

Vi hade även här gemensam framridning och vi var bara 3 som red detta pass. Skulle varit 4 men den 4:e ryttaren var på väg till julfirande långt hemifrån.

När framridningen var klar så jobbade vi en stund på att öka och minska volten i skritt och sedan lite galopparbete som jag stod över. Vill lära känna Zora lite mer först innan jag ger mig på galoppen. Detta är för att Zora är en väldigt känslig dam. Nöjde mig att jobba henne i trav och få en bra känsla där. Galoppen får komma sen när det känns bra i traven.

Avslutade passet med lite självständigt arbete och då gick jag in på övningen som jag red på förmiddagen med Jonna. Kändes bra det med så jag la in lite mer travarbete under nedsittning och det kändes väldigt bra så får jag till det lika bra nästa gång jag sitter på henne så kan det mycket väl bli lite galopparbete.

Är väldigt nöjd med båda damerna idag!!

 

 

Jag och Zora i septembere 2014

 

Kommentera här: