Dressyrspecialen lördag 11 november - Lando

Är såååå nöjd med dagens ridpass med en vikarierande instruktör då ridskolan har ett stallprojekt där ordinarie instruktör är i stallet och träffar eleverna avsuttet.

Hade även idag LANDO som är min nya hästkärlek.

Vi hade gemensam framridning vilket är ovanligt i gruppen då vi allt som oftast får sköta det själva

Hade mycket uppvärmning itrav och voltarbete på 20m volterna variation av tempo. Sedan ut på HELA fyrkanten och det kändes så stort när man är i stora manegen.

En långsida är 80m och om jag räknat rätt så blir ett varv ca 208m (80+24+80+24), vilket känns jättelångt och stort. Här skulle vi lägga en 10m volt per långsida och då har man gott om tid och plats på att välja vart volten ska ligga.

Sedan in på volterna igen och nu galopparbete. Då det är bara andra gången jag rider Lando så tvekade jag lite med galoppfattningen och när jag kände mig redo så tog jag ner Lando i skritt och gjorde fattningen. Han har en väldigt skön galopp och ibland bockar han lite lätt och det känns som att han tar ett lite större galoppsprång. Kändes jättebra i galoppen så jag galopperade på ganska länge.

När galoppen var klar så var det trav runt stoora fyrkanten igen men den hår gången skulle vi rida mellantav på diagonalerna och jag tryckte på en hel del och han svarade bra framåt. Superkul! Sista gången satt jag ner på diagonalen och det kändes väldigt bra.

Därefter var det dags för trava av hästarna och det var inte det lättaste att få Lando avslappnad och vila på steget. Han ville springa på som innan men det kändes som att jag lyckades ganska bra ändå. Målet var att rida hästarna långa och låga. Lando kunde inte bli lägre när han helst vill gå med huvudet nästan mellan frambenen och samtidigt kände jag hur han jobbade med ryggen.

Det känns såååå bra idag!!!!!

 

 

Kommentera här: