Dressyrspecialen lördag 6 maj - Jonna

Soligt som bara den ute och efter titt på termometern, blev det ingen jacka till stallet.

Efter att ha sadlat Jonna bestämde jag mig för att inte ha med västen på lektionen för då hade jag kokat då det är en softshell som inte andas....

När jag ridit en stund kände jag att en t-shirt hade varit bäst men jag drog upp tröjärmen till armbågen så blev det nästan som en t-shirt iallafall..... (red i tunn långärmad tröja i funktionsmaterial)

Passets huvudövning var att vi först skulle vända upp på medellinjen och sen rida skänkelvikning till kvartslinjen och sen tillbaka till medellinjen.

Sen skulle vi vända varannan gång höger och varannan gång vänster varv. Ena sidan övergångar och andra sidan bogen in som vi också red förra veckan. Denna gången skulle vi rida övergångar i övningen bogen in. Det är ju inte det lättaste men det gick bra ändå.

Jonna kändes positiv passet igenom men hon är en väldigt bekväm dam som gör inte mer än hon absolut måste. Så jag fick ju vara på henne som en iller för att hon skulle ta i under övningarna. I övrigt var hon väldigt lyhörd och lyssnade på minsta vink från mig. Slappnade jag av lite för mycket i galoppen så bröt hon av till trav eller skritt istället. Det är ju skönt att man kan vara avslappnad i sadeln när man rider i paddocken för första gången i år men jag var så avslappnad att jag gav henne signalen att hon skulle byta gångart, utan att jag själv var medveten om det.

Är nöjd med detta passet även om jag inte fick Jonna helt lösgjord till höger men det var skönt att få rida ute i uppkavlade ärmar och solbrillor!

 

 

Kommentera här: