Dressyrspecialen lördag 22 april - Jonna

Självklart firar jag min födelsedag på ridhuset med en lektion i dressyrspecialen.....

Jag sitter stadigt på Jonna och idag var det inget undantag. Detta passet red vi i huvudsak på volt. Alla 5 ekipagen på gemensam volt till att börja med.

Framdelen skulle gå på det tänkta voltspåret och bakdelen strax innanför och detta kalllas för tagen bakdel som är början på dressyrrörelsen sluta.

Till en början fick jag en för kraftig böjning på Jonna men efter lite hjälp av instruktör Malin så blev det riktigt bra till slut.

Efter en stund så delade vi upp oss på två volter då vi skulle lägga in lite galopp i övningen. Då skulle vi rida en volt tillbaka och direkt in i galopparbetet.

Det gick väl sådär för Jonna var inte med mig fullt ut så på sista gången vi gjorde övningen. Jag vände tillbaka och gjorde om övningen och nu var hon lite mer med på vad jag ville.

Tyckte att passet överlag gick bra och jag blev nöjd över resultatet på övningarna och att hästen blev lösgjord och mjuk. Då blir hon ljuvlig att rida! En lyckad födelsedag på hästryggen!