Dressyrspecialen lördag 17 juni - Jonna - Sista passet för vårterminen 2017

Då har man varit iväg och ridit terminens sista pass. Hästen jag red behöver jag väl knappast säga att det är Jonna för det visste ni ju redan....

Hade förmånen att ta dressyrsadel på henne idag och passet kunde knappast ha gått bättre.

Redan när jag tog tyglarna första gången på passet så var hon super i formen och var det under hela passet. Kan inte bli mer nöjd än så här med henne.

Huvudövningen för idag var att vi i en hörnpassering skulle börja med en 10m volt och sedan öppna (bogen in) fram till mitten av långsidan där vi skulle lägga en ny 10m volt och trava över några bommar som låg på voltspåret. Sedan fortsätta på långsidan med sluta (tagen bakdel) fram till kortsidan och efter kortsidan vända lite snett igenom och trava över några bommar igen och sedan serpentiner mellan några koner till nästa bomserie på andra diagonalen. Därefter ny hörnpassering och sedan börja om övningen igen med 10m volten i nästa hörnpassering.

Jonna blev så lösgjord och fin av det här arbetet att hon kändes kalas när jag travade av henne. Jag kunde lägga händerna halvvägs upp på halsen på henne och hon gick kvar i formen och när hon gör det så är hon 100%-ig lösgjord. Lät henne få trava av på lite längre tygel än vanligt för att hon kändes så fin. Så kul att få ett sådant här pass när det är sista gången på terminen!!

De nya ridbrallorna kändes också kanonbra att rida i !!

 

 

Kommentera här: