Dressyrspecialen lördag 13 maj - Jonna

Ridpasset började med en skrittrunda utomhus och det var skönt ute fast det var molnigt och någon regndroppe i luften......hmmm

Efter att vi kommit in under tak så hade vi fritt arbete i skritt några min innan vi började arbeta hästarna. Det stod framdelsvändningar som nästa programpunkt.

Jag fick inte med Jonnas yttersida till en början. Efter en stund fick jag tag på den där yttersidan och då blev också vändningarna bättre.

Avslutade framridningen en stund i trav och galopp där vi i travarbetet fick ha självständigt arbete i båda varv medan vi hade gemensamt arbete i galoppen på volt där vi först minskade volterna i skritt och sen en galoppfattning ur skritt när vi kom ut på stora volten igen.

Huvudövningen var att vi skulle rida en bit bogen in på långsidan och sen en diagonal i skänkelvikning i skritt och sen trav eller galopp på 20m volten på kortsidan och sen upprepa övngen från andra hållet. Dvs börja med bogen in på långsidan och skänkelvikning på diagonalen och sen stora volten i trav eller galopp.

Jonna kändes jättefin i skänkelvikningarna men jag fick inte till bogen in lika bra och galooarbetet på avslutande volten gick också väldigt bra.

Vi hade förresten hela stora manegen till vårt förfogande på detta passet och då får man gott om plats att rida en sådan här övning.

Det var rejält vattnat i manegen så Jonna snubblade till två gånger, en gång i trav och en gång i galopp och det kändes som att hon fastnade i underlaget och det drog till lite i ryggen på mig.

I övrigt är jag väldigt nöjd med "tant" Jonna!!

 

 

Kommentera här: