Onsdag 29 mars Igenridning 3 med Ultra Fox

När jag kommit igång med skrittandet kände jag direkt en viss osäkerhet. Kom igång i traven sist i gruppen men trav blev det och det kändes ändå ganska bra men lite ömt i revbenet.

Det var ca ett halvår sedan som jag senast satt på Foxen och nu var jag väldigt osäker på att ens GALOPPERA hästen . Vid första galoppen blev jag så osäker att jag inte ens galopperade ett steg men precis när vi skulle byta varv , kände jag mig redo men det blev varvbyte så blev det en fattning och då gick det bra men kändes lite vingligt. Blev några korta galopp-pass innan hästarna skulle få en paus.

Huvudövningen för passet var galopparbete - förvänd galopp. Efter lite voltarbete i trav skulle vi göra en skrittövergång och sedan en höger galoppfattnig i vänster varvet med hästen högerställd genom hörnpassering - kortsida - hörnpassering och gå ner i trav på långsidan och in i voltarbetet igen.

Sen vid varvbytet skulle vi skippa voltarbetet och sedan fatta galopp ur hörnpassering och rida på båge utmed långsidan och jag var först ut och jag fattar galoppen och med tanke på att jag inte ridit hästen på länge, lägger jag en på tok för djup båge. Mitt på bågen sitter man om i sadeln ( fördelar om vikten) och när jag gjorde detta så blir det ett missförstånd mellan mig och hästen och då trillar jag av igen! Tredje gången på två tillfällen på raken. Landar på rygg och det är ju inget vidare när man redan har bekymmer där sen tidigare.

Är grymt tacksam över att jag INTE har brutit något under dessa tre resor ner till marken.

 

Detta skrivs lite drygt 2 veckor efteråt och efter en del funderande efter dessa 3 avfallningar samt "dyket" i stallet och kommit på att jag måste ha fått en spricka i revbenet när jag trillade i stallet, då jag haft en del ont i det, både på hästryggen och i vardagen...

 

Jag och Foxen ( Ultra Fox ) under en lektion hösten 2016

 

 

Kommentera här: