Dressyrspecialen lördag 1 april - Jonna

Efter inte mindre än 3 avfallningar på de 2 senaste ridtilmfällena var det idag dags för nytt lektionspass. Den här gången på Jonna.

Känns som i onsdags något osäkert och obalanserat samt en såphal sadel men jag antar "utmaningen" och börjar skritta fram henne. Är även idag sist igång i trav och lägger in många skrittpauser i framridningen och lägger in lite fram- och bakdelsvändningar i framridningen. Varvar detta med lite travarbete.

Sen när jag ska gå över till galopparbetet så gör jag det på en 20m volt runt instruktören för det kändes tryggast så. (självförtroendet är kört i botten)

Får till galopparbetet riktigt bra och jag börjar få positiva vibbar. Skönt. Känner en del i ryggen efter onsdagens underlagsbesiktning när jag gör övergången från galopp så då lättar jag lite ur sadeln för att underlätta för ryggen.

Dagens huvudövning : Vända från mitten av kortsidan och rida skänkelvikning ut till spåret igen i skritt och sedan en travövergång och ett varv på 20m volten och därefter självständigt arbete på andra långsidan.

Här blev Jonna kalasfin av skänkelvikningarna och efter några gånger hade hon börjat gå i en väldigt trevlig form där jag kunde ge henne slaka tyglar och hon gick kvar i formen! När man får hästen så är det en ljuvlig känsla som inte kan beskrivas - det måste upplevas!! Hon var så fin resten av passet och jag kunde nu börja slappna av lite och få lite arbetsro.

Otroligt skönt att få ett sådant här pass efter två tråkiga tillfällen. Nu ska jag försöka få ordning på de spända ryggmusklerna så att jag både kan jobba smärtfritt kommande vecka samt rida min sista igenridning på onsdag.

 

Bild från 7 januari 2017

 

Kommentera här: