Lördag 27 augusti - Markarbete - Ultra Fox

Jösses vilket ridpass! När jag kommer dit så står det Ultra Fox på mig fast jag var inställd på Tennis så jag blev ju lite småsur för det. Ska EVENTUELLT tävla Tennis den 18 september och då är det ju bra att rida honom så att man lär sig hästen så mycket det bara går.
Men, men det var visst markarbete idag också så då tyckte instruktören att jag kunde ta "Foxen" istället för Tennis....

Jag vet ju att "Foxen" håller på med sina tics och sen tvärnitar i galoppfattningarna. Inga tvärnitar idag och på huvudövningen som var till en början 2 serier travbommar med 3 bommar i varje.

Vi började med trav över första serien och sen en skrittövergång och sen upp i trav igen och trava över andra serien. Efter en stund blev andra serien galoppbommar och första gången förstod inte Foxen att han skulle galoppera och det gjorde han sen.

När vi hade bytt varv och kommit några gånger på travserierna och sen när andra serien återigen blev galoppbommar började det hända grejer.

Första gången med galoppen så hinner jag inte få ner Foxen i skritt innan jag måste fatta galoppen och andra gången fattar HAN galoppen redan vid travbommarna och sen gick det undan resten av vägen. Det var bara för mig att hålla mig i manen och "bara åka med" . Sen tyckte instruktören att det räckte för mig och Foxen. Det tyckte jag också. Lika bra att sluta innan det går käpprätt åt skogen....

Med tanke på att detta var tredje (tror jag att det var) gången som jag satt på den här hästen så gick det väldigt bra. Är ändå nöjd med detta passet.

Hoppas att det blir lite lugnare nästa vecka när mina gruppkompisar ska hoppa och då tänkte jag sätta mig på andra halvan och rida dressyr då jag numer har lagt ner hoppningen. Lite bommar framför "tassarna" är aldrig fel. Då lär de sig att se upp med var de sätter fötterna.

 

Jag och Foxen i framridningen

 

Kommentera här: