Lördag 24 september - Markarbete - Tennis

Blev glad när jag gick in på Horsemanager och såg att jag skulle rida Tennis.

 
Började passet med travarbete och strax efter skulle vi lägga in travbommar på volt i framridningsarbetet. En stund senare skulle vi gå över i galopp och när vi fått galoppen skulle vi låta hästarna ”rulla på” runt fyrkanten med oss ryttare i tvåpunktssits. (Hette förr fältsits och det föredrar jag faktiskt fortfarande att använda.)

När vi och hästarna var färdiguppvärmda var det dags för huvudövningen som var en liknande övning från förra markarbetslektionen när jag satt på Ultra Fox som drog järnet med mig i slutet av övningen.

Travbommar in och sen en skrittövergång och därefter upp i trav igen och över nästa bomserie. Detta gjorde vi några gånger vardera och i båda varven innan övningen förändrades.

Då togs alla utom en bom bort i andra serien och vi skulle börja som tidigare med trav in och skrittövergång. Sedan skulle vi fatta galopp och galoppera över den ensamma bommen.

Då kommer min hopposäkerhet tillbaka och jag vill ha 150% kontroll och då säger instruktören att jag ska slänga hjärtat dvs släppa på kontrollen men det är ju lättare sagt än gjort och då tänker jag bara en sak: MANTAG!!!

Tar tag i manen och låter hästen sköta resten och då funkar det ändå förhållandevis bra.

Med tanke på min osäkerhet med hoppningen så är det inte dåligt att jag kan vara med på en sådan här övning med en häst som jag aldrig tidigare gjort den här typen av arbete på. Det är egentligen bara tänkt dressyrarbete med Tennis men det är nyttigt med lite bommar på marken så de lär sig att lyfta på ”tassarna” (hovarna) lite också.

På det stora hela är jag nöjd med det här passet.

Nästa vecka är det dressyr på schemat och hoppas verkligen att jag får Tennis igen...

På detta passet hade vi inte mindre än TVÅ fotografer så jag fick en rejäl bunt med bilder. Gjorde ett collage med några av dom....

 

 

Kommentera här: