Lördag 17 september - Dressyr - Valle

I och med att jag ska tävla Valle imorgon så blev jag uppsatt på honom.
 
Dagens ridpass med vikarie i manegen var det full fart från första början med hela stora manegen till vårt förfogande. Den manegen är 24X80M och är med andra ord inte så liten.

På framridningen skulle vi rida tempoväxlingar från första början. Väldigt nyttigt att kunna reglera tempot på hästen.

Dagens huvudövning: Vänster varv, på fönsterlångsidan rida först en 10m volt åt höger och sen en till vänster. Däremellan skulle hästen vara rakställd. På andra långsidan skulle vi lägga in två halter från trav och även där ha hästarna rakställd.

Sen skulle vi fatta vänster galopp efter andra 10m volten och galoppera ungefär halva nästa långsida där vi skulle gå ner i trav och sen några meter senare göra en ny fattning och denna gång höger galopp. Sedan avbrott till trav innan kortsidan.

Då jag hade tänkt tävla imorgon på Valles favorit bett som är hackamore, tyckte några att jag inte skulle rida utom tävlan (vilket jag hade fått göra med hackamore ) så det fick bli bett idag och det kändes super! Är sjukt taggad! Kommer säkerligen rida programmet många gånger i sömnen i natt.
 
Jag och Valle från tävlingen i februari -16
 
 

Kommentera här: