Klubbtävling dressyr 23 oktober - Ultra Fox LB:1

Jag har valt att ställa Valle åt sidan lite grann nu när han är till åren kommen. Han är nu 21 år och börjar bli stel i kroppen. Men man kan ju jämföra honom med en gubbe på ca 70-80 år och de är ju heller inte så mjuka i sina kroppar....

Så då har jag funderat mycket fram och tillbaka på vilken häst jag istället ska satsa på och kommit fram till att jag ska prova Ultra Fox (Foxen). Han har tidigare år tagit sin ryttare till KM-mästare så då borde han ju inte vara så dålig fast han har sina ”grejer” för sig. Ni som har ridit honom vet jag menar. Han kan till exempel stanna i mitten och växa fast när man ska fatta första galoppen på passet och man får slita för att han ska ta ett steg framåt och sedan fram i galopp. Sedan kan han hålla på att skaka på huvudet vilket kan vara ganska jobbigt som ryttare.

I och med att jag rider lektion på lördagar och dessutom sista för dagen så har jag ju chans att rida honom dagen innan tävling och det är kanonbra!

Denna gången kändes det ganska bra på passet dagen innan. Det var dock lite jobbigt att han växte fast i första galoppen men när han väl kom upp i galoppen så fick han galoppera på en bra stund och sedan kunde jag fatta galopp hur många gånger som helst utan bekymmer.

Tyvärr så gör han detta vid varje pass att han ska testa ryttaren på första galoppen och framridningen på tävlingsdagen var inget undantag och då fick han också galoppera på en bra stund och sen var det frid och fröjd igen.

Han ville inte gå in i stora manegen när det var våran tur och då fick jag be om hjälp in. Väl inne var det inga problem. Jag är tyvärr lite nojjig för det här med dommarbord bara för att Valle skyggar mot det och då tror jag att alla andra hästar gör så med.... Inga problem med Foxen för detta!

När jag väl fått startsignalen ”Varsågod och rid!” så tänker jag alltid -”Kan jag programmet?!?” och det blir helt blankt i skallen men när jag börjar rida så sitter det ändå någonstans i hjärnkontoret.

Den här gången började jag tänka för mycket på hur jag skulle rida och då missade jag på andra volten, då jag glömde av den helt. Bara att vända över ridbanan och rida volten och sen fortsätta. Gjorde lite missar här och där men det är ändå första gången på den här hästen och jag är på det stora hela superdupernöjd. Utan att jag vet om det så ställer sig Foxen i en så gott som perfekt halt i avslutningen på programmet och jag får en 8:a i betyg (av max 10) vilket är kanonbra!

Resultatet för den här ritten blev 58,214% och är ett personbästa inom tävlan.

(Red en gång Alonzo utom tävlan på 59,48% men det resultatet kan ju inte räknas in.)

Har efter den här tävlingen bestämt att Foxen ska få gå Klubbmästerskapet den 20 november och då tänkte jag ta någon annan häst utom tävlan. Vem vet jag inte i nuläget.

 

Film från ritten, klicka på länken nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=lR5iFcjTKu0

 

 

Collage från tävlingen

 

 

Kommentera här: