Lördag 9 april - Markarbete - Alonzo

På dagens ridlektion satt jag på Alonzo som är så pigg och framåt, att man kan kalla honom för stallets Ferrari. Ligger det bommar och hinder framme blir han supertaggad och tänker "-Tjohoo, bommar och hinder superkul!!!"

Problemet är bara att jag helst inte hoppar alls just nu då jag har trillat av lite för många gånger. Jag blir inte mer sugen när han drar järnet mot hindret.

Istället var jag med på bomövningen som bestod av två travserier med en konport emellan. Till en början skulle vi trava över första serien och sedan göra halt i konporten och sedan trava över nästa serie.

Det är inte lätt med en häst som Alonzo som ligger på ordentligt att få stopp på mellan två bomserier men det gick på det stora hela väldigt bra.

En stund senare efter varvbyte längdes avståndet i första serien så att vi skulle komma i ett lite friskare tempo på första serien och en skrittövergång vid konporten och sedan trava över nästa serie bommar.

Därefter var det dags för lite hoppning och jag gick ner till andra sidan manegen (vi red i stora, 24x80m) och red lite självständigt.

I slutet av passet tog jag lite galopp och då kom han i så bra arbete att jag fick börja driva med skänklarna för att han skulle orka galoppera. Det är ju dit man alltid vill komma med honom och det är inte alltid så lätt!!

 

Jag och Alonzo i galopparbete.

 

Kommentera här: