Lördag 30 april - Markarbete/Hoppning - Alonzo

Började dagen med stallvärdstjänst 8-12 innan jag fick avlösning.
Efter att ha lunchat på Restaurang Hästhoven och kommer ner till stallet igen är Alonzos box fortfarande tom och det var bara att gå ut i hagen och hämta honom. Räbell kom först till mig och honom skulle en annan elev i gruppen rida så jag passade på att knäppa fast ett grimskaft på honom som jag sedan räckte över till henne. Dottern hjälpte till med grinden så vi kom ut med våra hästar.

Efter att ha gjort iordning Alonzo för ridning och kommit upp på hans rygg var det dags att börja ridlektionen.

Började att värma hästarna i lite trav innan galoppen kom ganska snabbt i framridningen. Alonzo kändes idag som en Ferrari med extra turbo. Han låg på ganska ordentligt (som han brukar göra) men jag kände ändå att jag hade ganska bra kontroll på honom.

När framridningen var överstökad så var det dax att på ena långsidan trava över två bomserier där vi skulle gå ner i skritt några steg emellan serierna. På andra långsidan skulle vi i skritt rida skänkelvikning ungefär in till medellinjen och sedan ut till spåret igen och därefter igång i trav igen och trava över bomserierna.

Jag fick till skrittövergången i travserierna riktigt bra för att sitta på en så pigg häst som springer iväg bara man tänker en högre gångart....

Skänkelvikningarna satt som en smäck och när hästen framför travade iväg så ville Alonzo det också men det fick han inte för mig...

I slutet av passet fick dom som ville hoppa några språng i trav och jag var lite småsugen i morse på att ta något språng med Alonzo men när det väl var dax så var jag inte längre lika sugen så jag stod över. Känslan var att han kunde "dra järnet" efteråt och att jag inte skulle få stopp på honom men så har några försökt övertala mig att lägga ner hoppningen helt eftersom jag har trillat av lite för mycket. Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra men har just nu en paus från hoppningen...

När det sedan var dags att trava av hästarna så kändes det som att jag inte hade "rastat" Alonzo ordentligt. Man kan inte göra annat än att älska den hästen..
 
Ni känner väl igen Alonzo nu vid det här laget?
 
 

Kommentera här: