Lördag 21 maj - Dressyr - Curre

Började med en cykeltur från hemmet innan jag träffade min instruktör som satt i kansliet och höll på med att dela ut hästar till grupperna.
Jag har suttit på nästan bara Valle och Alonzo sedan jag började i H4:an lördag. Kände att jag ville rida något nytt alternativt något som jag inte ridit på vääääääldigt länge. Instruktören föreslog först Jonna men den damen ger inte ett steg gratis och efter ett sådant pass är jag så trött att jag knappt orkar bära in sadeln till sadelkammaren. Nästa förslag var Curre. Han har jag inte ridit på ca2 år eller så.Okej, jag testar honom.

Väl uppe på Curres rygg så satt man väldigt högt.

Instruktören hade ungefär samma lektionsupplägg som förra veckan där vi började i skritten att arbeta hästarna.

Till en början skulle vi ha hästarna raka på långsidorna och rida noggranna hörnpasseringar som sedan blev en kvarts framdelsvändning.

Därefter skänkelvikningar på hörnlinjen och ur skänkelvikningen skulle vi göra en trav eller galoppövergång. Jag valde att trava under låttridning de första gångerna då det var så längesedan som jag red honom.

När jag sedan skulle testa galoppen på Curre så fick jag inte till det alls. Är ju van vid Alonzo som fattar galopp bara av att man tänker galopp.

Till slut fick jag till galoppen och vilken galopp han har - superhärlig att sitta i. Bara att luta sig tillbaka och njuta.

På det stora hela så är jag väldigt nöjd med detta passet med Curre. Hade honom några gånger för ca 2 år sedan och då var jag helt slut i armarna men inte idag. Kan mycket väl tänka mig att rida honom fler gånger på dressyrpassen.

Nästa vecka hoppning och då blir det någon annan häst än Curre. Det får vi se då!

Jag och Curre i galopparbetet

 

Kommentera här: