Lördag 18 juni - Sista passet på terminen - Tennis

När jag kom till ridhuset i morse kollade jag direkt vilken häst jag skulle rida kl 13 och det var Curre.

Innan ridpasset blev det lunch i ridhusets restaurang där jag fick sällskap av instruktören. Medan vi sitter där kommer en i stallpersonalen och frågar om Tennis har gått något idag. Det hade han inte och jag erbjuder mig att ta honom. Det tyckte instruktören var en bra idé då Curre redan hade varit med och hoppat med hoppspecialen på morgonen.

När jag kom in i sadelkammaren såg jag att jag hade dragit vinstlotten genom att Tennis för närvarande har en dressyrsadel då jag är väldigt förtjust i att rida i den typen av sadel. Det blev ju inte sämre av att det fanns fyra vita benskydd i hans ryktpåse. Såg ju riktigt proffsig ut i den här kostymen.

När vi väl suttit upp och skrittat fram hästarna en stund blev det uppvärmning i trav och sedan även i galopp.

Vi började i vänster varvet och Tennis var jättestudsig i galoppen och för att underlätta för oss båda ställde jag mig i tvåpunktssits så att han fick ryggen fri. Då gick det bättre men jag tog ändå ett bra tag i manen för att inte få känslan av att han kunde studsa mig ur sadeln.... I högervarvet kunde jag sitta ner och jobba honom i galoppen och han kändes jättefin.

Önskelektion idag! Efter lite förslag med dressyr arbete och markarbete så blev det kadrilj.

Jag och Tennis bildade par med Valle och hans ryttare. Tyckte att det gick väldigt bra genom hela kadriljen men som vanligt tog lektionen slut alldeles för fort!

 

Det var också min sista stallvärdslördag och jag kommer med andra ord inte att fortsätta till hösten. Huvudorsaken till detta är att jobbet tar mer energi från mig och jag behöver två dagar till att vila mig på. Sluta rida kommer jag absolut inte att göra om nu någon tror det. Hoppas att alla lördagselever får lika bra hjälp av kommande stallvärdar som ni fått av mig.

 

Nu kommer jag att ligga lågt med bloggandet i sommar men det som jag tänker hitta på är

* 2 dagars ridläger

* Funktionärsarbete på Varberg Summer Horse Show

* Hyra hästdagar veckan innan ridskolan sätter igång.

Givetvis kommer jag att skriva om dessa aktiviteter.

 

Tennis som jag red denna lektionen. Bilden är från 2013
 
 
 
 
......men jag var från början uppsatt på Curre
 
 
 
 

Kommentera här: