Lördag 14 maj - Dressyr - Alonzo

Dagens ridpass på Alonzo gick bra men han var supertaggad. Vi började med en del skrittarbete då många i gruppen satt på för dom nya hästar.

När vi sedan kom till huvudövningen som var skänkelvikning från mitten på kortsidan till strax efter mitten av långsidan. Detta skulle vi göra i skritt och när vi var klara skulle vi trava eller fatta galopp.

När jag kom på övningen första gången var jag väldigt sugen på galoppen så det valde jag och Alonzo var ju inte sen med att hänga på.
Nästa gång visste han redan att efter skänkelvikningen att det var galopp och fattade galoppen själv.

Gången efter tänkte jag förekomma honom och "bara" ta trav men Alonzo hade redan bestämt sig att galoppera och hade lagt in femmans växel och började studsa på stället och då säger instruktören att jag ska mjukna i handen och han for iväg i sin sköna galopp.

Det gäller att vara beredd på att det går fort när man sitter på honom. Fick ner honom i trav efter några galoppsprång och då fick han trava några varv på en 20m volt tills han kändes lugn.

Sedan varvbyte och samma övning. Här lyckades jag att få honom i trav direkt efter skänkelvikningen men sen när vi kom till mitten av kortsidan så tänkte han att får jag inte galoppera från början så fattar jag galopp själv! Vips så var han i galopp igen utan att jag hann blinka. Han galopperade en hörnpassering innan jag fick ner honom i trav igen. Han fick återigen trava en stund på volten tills han kändes avslappnad igen innan jag red på övningen igen.

Man kan säga att det stod ett enda ord i pannan på honom den här gången och det var GALOPP!

Hans favoritgångart på lektionerna är just galoppen men man kan ju inte galoppera hela tiden, även om han vill det....

Han är så ljuvligt skön att rida och jag kallar honom för stallets Ferrari då det alltid ska vara full fart framåt.

 

Jag och Alonzo in action....

 
 

Kommentera här: