Tisdag 8 decmeber: Galopparbete

I och med att jag hade Creon på förra tisdagspasset så hade jag fått honom även denna gång. Fick även erbjudande om att byta häst till Valle även denna gång och jag tackade ja till detta då Creon dels bet mig förra gången och dels att han är så tung och svår att rida. Att sitta på en häst i galopparbete där man upplever att inte tygeltagen går igenom och man inte får någon respons från hästen. Det känns inget vidare för min del så då tackar jag mer än gärna ja till att byta! Aldrig fel att få rida sin favorit som dessutom har en period där allt bara funkar kanon!

Det stod galopparbete på programmet den här lektionen. Redan i framridningen blev det mycket galopp och Valle kändes bäst i högervarvet.

Huvudövingen var att vi skulle galoppera över två bommar på marken och 20m mellan dom och Valle tände till. "-Tjohoo, vad kul med bommar!!" tyckte Valle och försökte springa iväg. Även om han låg på ordentligt så lyckades jag lägga in 6 galoppsprång mellan bommarna. Är på det stora hela nöjd med passet.
 
Alltid kul att rida Valle som dessutom är 20 år ung och bara tycker att livet bara leker. Det han tycker bäst om är att få galoppera och hoppa! Han lär sig blixtfort vart man ska fatta galopp och innan man vet ordet av så är han i galopp. Det är precis som att han säger: "-Här ska vi fatta galopp! Fattar inte du galopp så gör jag det själv! Förstått?!?" Man säger ju att man ska förekomma hästen i sådana här lägen men det när det gäller Valle så förekommer han ryttaren.
 
Jag och Valle på väg från tävlingsstallet där han bor till lektionsstallet
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: