Tisdag 3 november: Caprilli

När jag fick veta att det skulle vara Caprilli den här lektionen blev jag som ett levande frågetecken men de som mina vänner sa så skulle det vara något dressyrprogram med bommar på marken.... icke sa Nicke! Det var något helt annat!
 
Det är en korsning mellan dressyr, markarbete och hoppning. I och med att jag trodde att det bara var bommar på marken så jag red på hackamore fast det hade varit bättre med träns.
 
När jag skulle sitta upp på Valle så av någon anledning så kunde jag inte dra åt sadelgjorden riktigt ordentligt så när jag hade satt foten i stigbygeln och skulle börja hoppa upp så kände jag väldigt fort att sadeln var på väg att kana runt så jag avbryter uppsittningen. Skulle sätta ner högerfoten på pallen som jag hade stått på men missar den. Har kvar vänsterfoten i stigbygeln och trillar ner på marken och samtidigt sprätter iväg gummisnodden som sitter på utsidan av stigbygeln (säkerhetsstigbyglar) ett par meter bort. Kommer fort upp på knäna och bara skrattar! Valle bara står och undrar vad 17 jag håller på med!!
 
Kul att man kan glädja andra.... hihi
 
Vi skulle först trava över en bomserie på böjt spår och sedan travhoppa en liten sax och därefter ett galoppsprång till ett räcke som jag begärt ner till en sax. Första omgången skulle vi rida en båge utefter långsidan ner till travbomserien. Andra omgången skulle vi fortsätta i galopp och vända på diagonalen och hoppa över 3 st bockar. Jag visste inte från början om jag skulle hoppa bockarna men saxhindren kändes klockrent så jag tog ner Valle från galoppen och travade emot bockarna och sen lät jag honom ta de andra två i galopp och det kändes toppenbra och tyvärr var det sista som hanns med på lektionen. Jag är supernöjd med detta!!!
 
Lite synd att få "blodad tand " när lektionen så gott som var slut. Hade lätt kunnat hoppa en hel del till....
 
Jag och Valle på tävling i oktober 2014
 
 

Kommentarer:

1 Mathilda :

skriven

Gott nytt år🎉

2 Elin:

skriven

Jättefin bild! :)

Kommentera här: