Tisdag 1 december: Dressyr

 
När jag kom till Creons box som jag skulle rida det här passet stod han och käkade hö. Tänkte då vara schysst mot honom och låta honom äta och stå lös i boxen. När jag stod och borstade honom på ryggen så på en tusendels sekund vände han på huvudet och bet mig i ryggen. Aj som f*n vad ont det gjorde! Jag hade en tunn långärmad tröja, en väst i softshell material samt en reflex jacka i vinter modell. Hade jag inte haft detta på mig så hade han bitit hål i huden men jag klarade mig undan med ett rejält blåmärke!!!

Som tur var så är en av eleverna sjuksköterska så hon sa att det var okej att rida.
Hade även fått erbjudande om att byta Creon mot Valle men jag blev väldigt sugen på att byta men kände att jag ville testa Creon den här gången.

Huvudövningen idag var att vi skulle börja rida skänkelvikning på spåret ca 10 m och sen vända diagonalt mot nästa kortsida och sen svänga vänster ut på spåret. Strax efter hörnpasseringen en 10m volt i trav och i slutet av långsidan skulle vi lägga en 15m volt i galopp. Därefter har vi kommit tillbaka till början av övningen.
Creon kändes bäst i galopparbetet men lyssnade väldigt dåligt på tygeltagen så jag blev helt stum i armarna. Är givetvis sur på honom för att han bet mig men ändå ganska nöjd på det stora hela. Fick till några bra skänkelvikningar i slutet av passet och hyfsat bra form i galopparbetet. Han är ingen lätt häst att rida!
 
 
 

Kommentera här: