Lördag 5 december: Extra ridning + stallvärdsträff

Extrapasset som jag red för en vän

 

Började dagen med stallvärdstjänst och vid 10-tiden var det dags för första ridpasset där jag red för en vän. Hästen på det här passet hette Valle.Ovanligt? Nä, det tycker inte jag heller, hehe!

Fick återigen till ett riktigt bra pass med honom där huvudövningen var övergångar på serpentinbåge. I slutet av passet skulle vi galoppera första och sista bågen och skritta mellanbågen. Med tanke på att det gick sååå bra förra lördagen med galoppbågarna utefter långsidan så ville jag spänna bågen ytterligare och denna gång rida serpentinbågarna i galopp. Första gången gick det riktigt bra rakt igenom bågarna. Andra gången kom jag ikapp en annan häst när jag skulle passera medellinjen andra gången men jag är väldigt nöjd ändå. Valle kändes jättefin passet igenom.

Jag och Valle efter en dressyrtävling under 2014

 
 
 
Stallvärdsträff med ridning - Zora

Senare under dagen hade vi stallvärdar möte med ridpass. Då blev jag tilldelad Zora.

Zora är en häst som jag ridit en gång tidigare och då var jag sketrädd för att rida henne Hon hade då nyss kommmit till ridhuset. Jag var då så rädd att jag inte vågade trava utan att ta på säkerhetsvästen. Idag ca ett år senare är jag fortfarande rädd för att rida henne och efter att hon haft sår i ena mungipan måste hon gå på hackamore och det var bara att sitta upp och göra det bästa av det hela.

Skrittade mycket i början med mycket halter så att jag skulle få kontroll på henne. När jag sedan skulle börja trava henne kändes det som jag satt på en elefant. Jättestora kliv som kändes "läskiga". Vi red detta passet självständigt så jag la in mycket skrittarbete där jag varierade mellan framdelsvändningar, bakdelsvändningar, skänkelvikningar, halter och korta travsträckor.

Jag satt länge och funderade fram och tillbaka om jag skulle våga galoppera henne. Var livrädd för att hon skulle dra iväg med mig så jag gjorde några fattningar på den stängda delen av volten så att jag hade en vägg att styra in i om det behövdes. Som tur var så behövde jag aldrig göra det. Är ju inte så kul att rida en häst som man känner rädsla för när man sitter på den. Är trots allt nöjd med det jag lyckades åstadkomma på henne. Fler ridpass på henne? Helst inte, men skulle det bli så ändå får det bli mestadels skrittarbete!

 

Zora och jag när jag skulle rida henne allra första gången.

 

Kommentera här: