Lördag 28 november: Dressyrspecial - förvänd galopp

Det var teori på min ordinarie ridtid så då red jag veckans stallvärdspass på lördagen istället.
Troligen är det någon som tror att jag har fastnat på Valle som jag även red detta pass men det är bara så att jag trivs så grymt bra på den hästen.
 
Hade vikarie på den här lektionen då ordinarie instruktör var bortrest. Ämnet för passet var galopparbete och förvänd galopp. Vi skulle rida hästarna på båge utefter långsidan och på mitten av ridbanan stod det några hinder som en annan grupp hade använt och som senare grupper skulle ha på sina lektioner.
 
Först skulle hästarna vara ställda i galoppsidan, sedan rakställda och sedan skulle vi ställa över till motsatt håll i övningen. Detta var grymt svårt men det gick till slut då Valle inte är så supermjuk i sina sidor men efter detta var han kanon! Någon ryttare red till och med runt hindret som stod på mitten av ridbanan medan jag höll mig på "rätt" sida om det men var ändå nästan uppe på medellinjen den förvända galoppen. Blev supernöjd med detta passet och gillar ju Valle bara mer och mer efter detta. Givetvis var alla hästar väldigt svettiga och ryttarna var supernöjda!
 
Jag och Valle på ett tidgare dressyrpass
 
 

Kommentera här: