Torsdag 11 februari: Dressyr med Ultra Fox

Detta passet red jag för att jag har två stallvärdspass tillgodo för att jag inte kunde rida två gånger i december.
 
Satt som sagt på Ultra Fox som jag i fortsättningen skriver Foxen.
 
De som känner till Foxen vet att han kan tjura ihop och "växa fast" och inte ta ett enda steg framåt. Han är en häst som gillar att man är väldigt generös med berömmet, hellre 10 gånger för mycket än inte alls....
 
Jag satt upp och började skritta fram. Vi fick värma hästarna på egen hand i alla gångarter. Jag började korta tyglarna och lirka lite med bettet och vips var han kanonfin i formen. Strax därpå började jag trava honom och han var lika fin i traven men jag hade lite svårt att hitta hans tempo och det var ju inte så konstigt då det var första gången jag satt på honom.
 
När jag tyckte att det var dags att börja galoppera så saktade jag av till skritt och tog en kort skrittpaus. Sen fattade jag galoppen och den kändes helt okej och han var fortfarande i sin trevliga form så det var bara att berömma och låta honom galoppera på så att han blir varm i kroppen.
 
 
Huvudövningen för passet var galopparbete ur nya LB:2. Då skulle vi trava kortsidan och sedan fatta galopp efter första bokstaven efter hörnpasseringen och lägga en 15 m volt (cirkel) i diameter på mitten av långsidan. Första försöket får jag inte runt Foxen ordentligt i volten så den blir på tok för stor. Blir dock bättre och bättre för varje gång jag red övningen. Fick dock till övningen nästintill perfekt en gång i vardera varvet.
 
De andra trodde knappt att det var första gången jag red honom för att det såg så bra ut och det kändes förvånansvärt bra också. Jag gick in på den här lektionen förutsättningslöst dvs antingen går det kanon eller så går det åt skogen. Det gick ju som sagt kanon! Kändes som personkemin mellan oss klickade ordentligt. Får försöka rida honom snart igen. Kan tillägga att jag slängde spöt jag hade i handen för att han var så framåt på det här passet.
 
Sedan var det dags att varva ner hästarna i trav och sedan skritta dom en stund innan det var dags att ta in dom i stallet igen.
 
Foxen i sin box
 
 

Kommentera här: