Klubbmästerskap i dressyr med Ultra Fox 20 november 2016

Vaknade den här dagen med migränliknande huvudvärk och när jag vaknar med det så hjälper inga värktabletter mot det, tyvärr. Troligen fick jag det för att jag vaknade, somnade om, vaknade, somnade om några gånger och då när jag somnade igen så sov jag så hårt att jag fick huvudvärken. Tyvärr så är det så ibland och det är bara att gilla läget. Tar en, två dagar innan detta går bort helt....
 
Meeeen.......
 
Jag åker ändå till ridhuset och fixar det sista med Foxen dvs knoppar manen och hjälper de andra lite grann och denna gången är vi två på Foxen så den andra ryttaren ska tävla före mig och när hon kommit i sadeln så kan jag ta det ganska lugnt och förbereda mig själv med att ta på chaps, sporrar, hjälm osv. 
 
Sen när jag väl tar över Foxen och sitter upp så skrittar jag en hel del då hästen redan är uppvärmd så jag känner bara lite på honom i trav och galopp. Testar lite halter och kollar vilket varv han känns bäst i att inleda programmet i. 
 
När ryttaren innnan mig ska starta är det dags att gå in i stora manegen i collectingring och rida omkring där och jag blir ju sketnervös när jag ser vilka som sitter på läktaren. Många av mina vänner, instruktörer och ridhuschefen... mamma mia!!!  Inte bra tajmat med huvudvärken som fortfarande sitter i och jag känner mig allmänt loj.
 
"Varsågod och rid!" säger domaren och det är bara att förberda mig för att starta programmet och får alltid den där blackouten "Kan jag programmet?!?" i halv panik. Det är mitt sätt att vara nervös.
 
Jag börjar programmet med att rida upp på medellinjen och hälsa på mitten när jag gör halt. Sen bara rider jag programmet utan att tänka att på vad jag ska göra och när man kan göra det så har man tränat in programmet bra! De är så det ska vara, det ska sitta i ryggmärgen och då kan man bara koncentrera sig på hur man rider hästen dvs hur man ställer den i volter mm.
 
Travarbetet går bra och allt enligt plan men när jag kommer till galoppdelen så blir allt pannkaka och till slut får jag 57, 143% och när inte galoppen blev bra så är den här procenten väldigt bra! Sen att jag också sitter upp och rider med huvudvärken är ju en bedrift i sig. 
 
Till en början är jag inte nöjd överhuvudtaget men mina vänner säger att det var strongt gjort med de förutsättningar jag hade för dagen så då blev jag lite mer nöjd. 
 
Bara att träna vidare och hoppas att jag slipper huvudvärken på nästa tävling som blir någon gång nästa år.....
 
Jag och Foxen in action på tävlingsbanan denna tävlingsdag. Bilden är tagen med mobilkamera. 
 
 
 

Kommentera här: