Ridläger på Borås Ridhus 30 juni - 1 juli 2016 - Tennis Pass nr 3

Upp tidigt på morgonen och frukost! Jag skulle rida i första passet och vi skulle sitta på hästarna redan kl 08.00 vilket är ganska tidigt och ovant för min del som inte brukar rida förrän efter lunch i vanliga fall på lördagarna...... 
 
Det regnade en del den här dagen så vi red ett längre pass än en timma för att det skulle kompensera uteritten som vi skulle gjort sen med betessläpp.
 
Vi hade fri framridning även på detta pass och jag hade samma framridningsplan som på förra passet. När jag kom till galopparbetet så tryckte jag på Tennis rejält och det gick fort så in i bänken. Innan jag skulle ta svängen över till andra långsidan blev jag tvingad att bromsa lite och sen kunde jag börja "gasa" igen.

Huvudövningen för detta sista pass var också skänkelvikning fast denna gång skulle vi börja på medellinjen och sedan rida ut till kvartslinjen innan vi skulle rida tillbaka till medellinjen och när vi lämnat övningen hade vi fri ridning på långsidan tillbaka. När den övningen var klar skulle vi dela upp oss på volterna och då började vi med att minska volterna i skritt och när vi kom ut till stora voltspåret väntade en galoppfattning. Tennis var så bra framme för skänkeln att han gick och väntade på min signal för galoppen och då gjorde han kanonfina fattningar!

Detta sista passet snubblade han knappt något alls och drog inte ur mig ur sadeln för jag var mycket tuffare mot honom än på första passet.

 

Jag och Tennis under ett av ridpassen under detta läger....
 
 

Kommentarer:

1 Agnes:

skriven

Kul att det gick så bra på passet! Låter superkul! :)

Svar: Tack så mycket!!
Helen Karlsson

Kommentera här: