Dressyr i H4:an den 20 augusti på Tennis

Redan dagen innan mådde jag inget vidare men stack iväg till jobbet iallafall. Var bara lite tung i huvudet på morgonen men under dagen började jag bli förkyld.....

Mådde ganska bra när jag vaknade denna lördagen så jag bestämde mig för att åka till ridhuset och rida. När jag kom dit efter att ha tagit bussen dit började jag känna mig varm och började svettas lite grann.

Fick även en rejäl nysattack och rann lite i ena ögat och då var jag högst tveksam till att rida. Gick ut till skåpet och kollade när nästa buss gick hem. Det var ganska lång tid kvar så jag gick och satte mig på en bänk i mellangången och helt plötsligt hade förkylningen tagit sitt pick och pack och drog iväg.

Då kände jag att det var dags att gå iväg till Tennis som jag skulle rida och börja göra iordning honom.

Vi började lektionen med uppsittning ute på mellangården och en skrittrunda runt tävlingsstallet och nya manegen innan vi skrittade in i stora manegen. Perfekt start i mitt tycke.

Sen när det var dags att börja trava hästarna, tänkte jag skritta lite till men det ville inte Tennis. Jaja, du får väl trava då, sa jag till Tennis och lättade lite i tygeln och vips var vi iväg i trav. Hade man istället suttit på Jonna så hade hon mer än gärna lunlkat runt på lång tygel hela lektionen.

Det blev som sagt travarbete i båda varven och Tennis kändes väldigt positiv idag. När travarbete var avklarat så var det dags för galopparbete på två volter där vi hade delat upp oss på. Även här kändes han framåt och positiv.

Efter en stund på lång tygel i skritt var det dags för huvudövningen som var att vi skulle vända upp på medellinjen i trav och innan svängen på andra sidan ner i skritt. Varannan gång höger resp vänster. Skänkelvikning tillbaka på långsidan med hästens huvud mot väggen/sargen innan vi skulle göra en ny övergång till trav och upprepa övningen åt andra hållet.

Fick till några riktigt bra skänkelvikningar på långsidorna i båda varven. När vi sedan travade av hästarna så var Tennis superfin i formen och Malin tyckte att han såg väldigt nöjd ut och han kändes som sagt väldigt positv passet igenom. När vi sedan bytte varv så var han stadig och fin i formen till det nya varvet.

Det är ju vid sådana här tillfällen som man inte vill sluta att rida.....

 

En av många bilder från detta passet. Här skänkelvikning utefter långsidan med hästens huvud mot väggen.

 

Kommentera här: