Tisdag 1 september: Sits och övergångar

Hästen för dagen heter Creon och det var säkerligen ett år sedan jag senast red honom. Han rids på thidermann-tygel och han är såpass svår att rida så man får ha den på full inspänning.

Dagens övning var sits och övergångar. Blev mycket ridning på fyrkantsspåret där vi skulle sitta ner i traven och försöka komma ner i sadlarna så bra vi kunde. Blev lite galopp i detta arbete också. Vi blev beordrade att lägga upp stigbyglarna men jag behöll mina med tanke på att jag inte ville riskera att trilla av om något skulle hända då Creon är lite tittig och kan hoppa till lite oförutsett.

Jag har ju inte varit gång så värst länge sedan skadan i december så jag fick lite ont i magmusklerna av allt skumpande i traven. I övrigt på lektionen så höll vi på med en del arbete med övergångar, dvs växla gångart mellan trav - galopp - trav och trav - skritt - trav.

På det stora hela kändes det bra det här passet men var lite jobbigt när jag började få ont i magmusklerna.
 
Jag och Creon i maj 2014
 

Kommentera här: