Tisdag 11 augusti: Dressyr

Dagens lektionshäst: Valle
 
Hade frågat instruktören några dagar innan om jag fick ta träns dvs bett på Valle till denna lektionen och det var helt okej. I vanliga fall så går Valle med träns bara när det är markarbete och hoppning. Han tycker att det är så vansinngt roligt att om man har hackamore på hoppning kan han bara säga "Hejdå nu sticker jag!´" och då får ryttaren inte en syl i vädret.... Till dressyr älskar han sitt hackamore men när man ska tävla dressyr så får man inte ha favorittränset på.
 
Jag har lite funderingar på att vara med på klubbtävlingen i dressyr den 13 september så det är lika bra att börja rida på tränset redan nu och träna.
 
Lektionens innehåll var även denna gång lösgörande arbete med skänkelvikningar och voltarbete.
 
I slutet av passet ville inte Valle galoppera och stod emot och jag fattade nada! När vi sedan varvade ner hästarna i trav så ville han inte slappna och bli lite låg i sin form så jag fick nöja mig ändå. Rätt som det är när vi saktat av till skritt så stannar han och kissar...... Det var därför som han inte var lika arbetsvillig som vanligt. Han har aldrig tidigare varit kissnödig med mig på ryggen så jag förstod inte hans signalen men nu vet jag till nästa gång. Tyckte synd om honom att han skulle gå och knipa sådär....
 
Valle i lånad box i lektionsstallet
 
 

Kommentera här: