Torsdag 4 september Gästinhopp i min gamla grupp - Dressyrspecialen - Alonzo

Hästen det här passet heter Alonzo och är en av mina absoluta favoriter i dressyren.

 

Började passet med en del strul med sadelgjordar men det löste sig till slut. Sent kom vi igång, men, men det fick bli som det blev.... Alonzo som jag tycker väldigt mycket har en så underbart skön galopp så att man bara kan sitta och njuta av läääänge....... Hans vänstergalopp ikväll blev sådär ljuvligt skön så jag hade en underbar stund med honom. Det var längesedan sist......

Efter framridningen med den underbara galoppen skulle vi rida en en övning som instruktören kallade för "Rosetten" Ska försöka förklara hur denna övningen gick till..... Tänk er en fluga/rosett som herrar brukar ha till frack mm.
Man kommer på långsidan säg exempelvis i vänster varv och när man kommer till hörnpasseringen, lägger man en volt tillbaka och man rider sedan rakt ut till fyrkantsspåret. Detta kan sedan förändras i all oändlighet. När man sedan kommer till nästa hörnpassering så lägger man en ny volt tillbaka och är åter i vänster varv, Red så här en stund. När vi kommer ut ur volten skulle vi göra skänkelvikning ut till spåret eller strax innan fyrkanten. Sedan lite bogen in, innan man ska räta ut hästen och göra en ny volt tillbaka. Efter en stund var lektionen slut och det var läge att börja trava av hästarna.....

 

Kände mig nöjd med Alonzo men hade mer än gärna velat galoppera MER då hans galopp är så ljuvligt underbar!!!! Man kan inte göra annat än att älska den hästen!!

Jag och Alonzo in action!

 
 

Kommentera här: