Torsdag 18 september –Gästinhopp i Dressyrspecialen – Salvador

Då var det dax för ett nytt pass där jag ”gästspelar” på torsdagarna i min gamla grupp. Kollade även denna gång i Horsemanager vilken häst jag blivit tilldelad och det stod Tennis den här gången och jag blev även glad att få honom för jag rider inte honom speciellt ofta. Tennis är väldigt trevlig att rida tycker jag.

 

När jag kom till ridhuset och skulle checka in stod det Salvador istället. Blev ärligt talat lite besviken för jag hade ju ställt in mig på att rida Tennis..... men, men, det får väl gå ändå....

 

Det positiva med Salvador är att han för tillfället har en dressyrsadel som ordinarie sadel och det är ju inte helt fel när man ska rida en dressyrlektion.

 

Det var ju ett tag sedan som jag red honom och det var första passet på igångsättningsdagarna veckan innan ridskolan började....... Minns att han var stötig i traven men inte SÅ stötig. Fick känslan av att man skulle flyga ur sadeln i lättridningen, så det var inte det lättaste att få bra kontroll på allt. Fick känslan av att man var nybörjare igen....

Jag travade en stund och när jag kände att jag tappat kontrollen så blev det en stund i skritt innan det blev trav igen. Höll på så under hela första travpasset. Galopparbetet gick mycket bättre.

 

Huvudövningen för passet var bakdelsvändningar och då hade instruktören ställt upp fyra koner som en fyrkant utefter ena långsidan där vi exempelvis började i vänster varv och gjorde en kvarts bakdelsvändning runt första konen och sedan skritta vidare till nästa som vi skulle vända åt höger runt. Vidare till nästa kona och ha rakställda hästar dit och vända runt den åt höger och sedan skulle vi vända vänster runt sista konan så att vi kom ut i samma varv som vi började i. Skritta sedan till kortsidan där och fatta galopp från skritt och galoppera andra långsidan och sedan i god till övningens början ner i skritt igen och sedan upprepa övningen.

 

Fick Salvador fin på dessa bakdelsvändningar så att han var trevlig i formen i avslutande travarbete. Sedan ska jag pilla lite för mycket med mina händer i slutet så jag förstör det jag har byggt upp så det kommer jag att få höra en hel del om den kommande tiden.....

 

Salvador letar efter mat i hagen.....

 

 

Kommentera här: