Torsdag 11 september Gästinhopp i H4:an – Dressyr – Creon

Blev tilldelad Jonna på detta passet men så var det en tjej i gruppen som ville byta bort sin Creon mot något annat och då erbjöd jag mig att byta och så blev det.

 

Detta var en lektion där allt gick åt skogen. Det enda som inte gick åt skogen var hästbytet för att jag hade ridit Jonna på min egna lektion två dagar tidigare och ville ha något annat.

 

Allt struligt började redan i sadelkammaren där jag är tvärsäker att jag tar Creons träns och sedan visar det sig att jag hade fått tag på Vigos träns istället. Fick sedan veta att det var flera träns som hängde fel och det reflekterade jag inte för.

 

När jag fått rätt träns och fått på Creon det, skulle jag knäppa fast thidermanntygeln och hans ena fäste är på väg att lossna helt och den gör det den här gången så då fick jag be en förbipasserande elev hämta en annan thidermantygel som jag kunde ha så länge. Då blir vi lite sena ner till nya manegen då vi skulle gå alla på en gång......

 

Efter att vi hade kommit upp på hästarna och skrittat en stund och kommit till traven och lättridningen trampar jag snett med ena foten i stigbygeln och stukar den. I den här foten har jag väldigt uttänjda ledband ( efter en kraftig stukning då jag dök i en trappa för några år sedan ) så det är inte konstigt att detta händer. Är istället konstigt att det inte händer oftare....

 

Nu tycker ni väl att det kan väl inte hända mer? Jo, än är det inte färdigt.....

 

Rätt som det är så ser jag Zora ståendes inne på mitten i ena halvan på ridhuset med ena frambenet hängades i luften. Då visade det sig att hon hade trampat av sig den skon såpass mycket att hon inte ville stå på den. Ryttaren får instruktion av ridläraren att hämta en hovtång så att man kan plocka av skon. Blev några vändor fram och tillbaka av den ryttaren innan hovtången kom på plats. Den här eleven fick lixom inte så mycket ridtid på detta passet och det fick inte vi andra heller då själva uppsittningen tog alldeles för lång tid.


Creon vilar sig i hagen.....

 

Kommentera här: